Träning

Träning och motion har varit en naturlig del av min vardag sedan 2004 då jag började på Friskis & Svettis i Kungsbacka. Till att börja med hade jag noll kondis och nada koordination, för jag hade aldrig tränat förut, men det gick ganska snabbt att träna upp både det ena och det andra skulle det visa sig.

Efter något år blev jag värd i föreningen och hälsade då bland annat motionärerna välkomna till de pass jag värdade på, tog emot passbiljetter och svarade på frågor om det var något någon undrade över före, under eller efter passet.

Som värd på Friskis i Kungsbacka ansvarade jag också för att höja och sänka volymen på musiken efter ledarens önskemål, släcka och tända belysningen i salen, läsa upp information för motionärerna och torka av golvet i salen efter avslutat pass.

Jag värdade under några år och kom på så vis iväg och tränade som minst en till två gånger i veckan – hade liksom piskan på ryggen. Perfekt. Jag slutade som värd för ett par år sen men stannade kvar i föreningen som vanlig motionär och tränade massor; jympa, core, step, spinning, ki-box, dans fuego, afrodans, cirkelgym, indoor walking – you name it. 4-6 gånger i veckan var det inte ovanligt att jag tränade och ibland körde jag även dubbelpass. Jag kunde gå på ett cirkelgympass först och sedan runda av med ett steppass exempelvis.

Så fick jag problem med min axel 2011 och fick trappa ner på träningen rejält. Överträning och eventuell felträning i kombination med ett nytt jobb som handlade mycket om att sitta vid datorn och den belastningen som statiska arbetsuppgifter innebär gjorde att jag knappt kunde lyfta armen för att dra håret bakom örat utan att börja gråta av smärta när det var som värst.

Då ägnade jag mig enbart åt sjukgymnastik, att cykla och promenera och i maj 2012 bestämde jag mig för att försöka mig på jogging. Helt otippat om du skulle frågat mig bara någon månad tidigare, men så blev det. Och i september 2012 joggade jag 5 km i  Slottsskogen där iForm-loppet gick av stapeln. Grymt nöjd med mig själv var jag när jag gick i mål där kan jag säga.

Hösten 2012 började jag så smått återvända till Friskis och träningen där igen. Men den här gången blev det inget cirkelgym för mig och inte heller några pass där jag skulle vifta massor med armarna. Nej, jag höll mig till indoor walking och spinning och varvade den träningen med löpningen.

I augusti 2012 drog jag även igång NyVana – Kungsbacka motionssällskap som du hittar mer information om under Träning i menyn. Gruppen är inte aktiv idag, men vi höll på ett halvår ungefär. Träningsutmaningen 183 motionspass 2013 | 2014 | 2015 | 2016 är dock levande och vi är ett litet gäng som registrerar våra träningspass i våra egna kalendrar, här och/eller på Instagram: @jesson69 // #183pass2016.

När det gäller löpningen har jag sprungit många pass sen den där majdagen 2012. Det som är så smidigt med löpningen är att man kan dra ut på ett pass precis när man vill och önskar. Ibland springer jag långt, ibland blir det kort, men det varierar för det mesta mellan fem och tio kilometer.

I april 2015 sprang jag Kungsbackaloppet 14 km, och den 23 maj 2015 sprang jag Göteborgsvarvet för första gången. Jag hade inte tänkt anmäla mig själv men fick en startplats via makens jobb så det var bara att börja träna för den distansen. Vilken upplevelse det var! Perfekt väder, mycket folk som hejade fram oss längs banan, musik här och där och alla dessa löpare. Mäktigt! Detta är verkligen något jag vill uppleva igen.

Efter det har det blivit några lopp till som Skärgårdsmilen, Midnattsloppet och Lindholmsstafetten. Det är roligt att springa lopp och 2017 planerar jag att anmäla mig  till några olika. Göteborgsvarvet står med på den listan, men jag skulle även väldigt gärna vilja springa Tjejmilen i Stockholm. Får se vad det blir…

I augusti 2015 anmälde jag mig till Team Nordic Trails löpargrupp i Änggårdsbergen i Göteborg. Varje måndag körde vi olika pass; långa intervaller, korta intervaller och backträning. Tufft och kul! När det blev vinter och mörkt var jag med några gånger och sprang med pannlampa, men när det var blött, kallt och regnigt var jag så osugen på att ta mig in till Göteborg och genomföra dessa pass så jag hoppade av och förlängde inte mitt medlemsskap efter sommaren.

Men nu har jag faktiskt signat upp mig igen för ett par veckor sedan. Jag tänker inte åka in och springa nu i vinter, men så fort det börjar ljusna lite fram emot vårkanten är jag på. Det finns två grupper i Göteborg och jag kommer nog att alternera mellan Änggårdsbergen och Skatås.

En annan plan för träningsåret 2017 är att jag ska bli mer aktiv i gymmet. Jag vet att det är viktigt att styrketräna. För alla och särskilt för kvinnor över 40. Så det behöver jag ta tag i och göra upp en plan för. Tänker mig att tre löparpass i veckan och två styrkepass kan vara lagom. Jag ska jobba för att det blir så.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *